Základní předpoklady výuky
Učitel je vnitřně přesvědčen, že:
- děti jsou chytré a třída při dobrém vedení odhalí skoro vše, co má žák ZŠ z matematiky umět;
- o úspěšnosti práce učitele nerozhodují výkony dětí v testech, ale jejich radost z řešení úloh;
- radost musí zažívat i slabí žáci;
- žáci k objevování matematiky potřebují dostatek času;
- chyby jsou přítomny v každé tvořivé práci a jsou důležitým nástrojem poznání.
Jedenáctero dobré výuky
Učitel, který dobře učí Hejného metodou:
- respektuje osobnost žáka, podporuje jeho autonomii;
- nic nevysvětluje, trpělivě čeká, až třída problém vyřeší;
- minimalizuje svou akustickou přítomnost ve třídě;
- chybu žáka neopravuje, ale vytvoří situaci, aby žák nebo třída chybu objevili; je-li upozorněn žákem, že se dopustil chyby, poděkuje a s třídou hledá příčinu své chyby;
- nepřerušuje myšlenkový tok dítěte;
- nevyslovuje se k názoru žáka, zda je dobrý, ale obrátí se na názor třídy;
- vytváří tvořivou a přejnou pracovní atmosféru bezpečného prostředí, vzájemného respektu, tolerance a otevřené komunikace;
- podporuje komunikaci ve dvojicích, skupině i v celé třídě;
- předkládá žákům přiměřené úlohy (slabším snazší, zdatnějším náročnější);
- úspěch žáka spoluprožívá, neúspěch bez emocí analyzuje, aby se odhalením příčiny chyby snížila pravděpodobnost jejího opakování;
- na sobě pracuje zejména tím, že si vede portfolio (deník), které čas od času sám nebo s podporou přátel analyzuje.
Komentáře