Hejného metoda využívá spoustu zábavných výukových prostředí sloužící k tomu, aby děti hravě a s radostí dobře porozuměly matematickým pojmům a vztahům mezi nimi. Seznamte se s některými z nich.
Hejného metoda využívá spoustu zábavných výukových prostředí sloužící k tomu, aby děti hravě a s radostí dobře porozuměly matematickým pojmům a vztahům mezi nimi. Seznamte se s některými z nich.
Hlavním cílem prostředí Abaku je upevňování početních (kalkulativních) spojů. To jsou spoje typu 2 + 3 = 5, 4 + 6 = 10, násobilkové spoje apod. Pokud si žák takové spoje vytvoří, v budoucnu mu to us...
Algebrogramy budují porozumění desítkové soustavě a umožňují odhalovat hlubší souvislosti aritmetiky. Rozvíjejí i kombinatorické myšlení a schopnost argumentace.
Prostředí Ježibaba Armida umožňuje žákům získávat dobré představy o tom, proč např. -2 · (- 3) = 6. Ale nejen to, toto prostředí se obecně věnuje práci se zápornými čísly a je dobrým partnerem k prost...
Autobus je hra, která využívá dětem známé prostředí, která je baví a u které získávají své vlastní zkušenosti. Na nich je možné stavět při výuce ve škole. Autobus vytvoříme z lepenkové krabice a za ce...
Žák se seznamuje prostřednictvím hry a činností s grafy.
V tomto prostředí žáci prohlubují své základní aritmetické znalosti, kombinatorické myšlení a řešitelské strategie.
Ciferník je jednoduchou pomůckou. Primárně je určen k určování času, ale můžeme jej využít pro další aktivity v matematice.
Děda Lesoň pečuje o zvířátka: myšky, kočky, husy, psy, kozy, berany, krávy a koně. Zvířátka dědy Lesoně ráda hrají přetahovanou. Všechny myšky jsou zde stejně silné, všechny kočky jsou stejně silné...
Prostředí Dětský park patří do oblasti Práce s daty.
Obrazce ze dřívek připomínají sirkové hlavolamy. Sirky jsou nahrazeny dřevěnými tyčinkami (někdy i barevnými).
V prostředí se žáci aktivně i pasivně setkají s množstvím důležitých myšlenek týkajících se zlomků.
Představíme nyní prostředí, ve kterém děti získávají mnoho zkušeností s geometrickými útvary, jejich vlastnostmi a vztahy mezi nimi, v němž mají možnost snadno argumentovat a vyvozovat pravidla.
V životě čísly vyjadřujeme stavy (mám 10 Kč) i změny (dostal jsem 5 Kč). Stejně i v prostředí Hadů máme stavy (čísla v kroužcích) i změny (čísla nad šipkami označující přičítání (odčítání) nebo nás...
Náročnost klasického násobení pod sebou vedlo k hledání jiných způsobů, jak žáky učit násobit dvě čísla. To je hlavním cílem úloh s indickým násobením. Grafická úprava tohoto násobení otevírá i dalš...
Jazyk písmen je devíza především druhého stupně. Na prvním stupni se žáci na použití písmen v matematice pečlivě připravují.
Úlohy z prostředí Kameny se snaží žákovi otevřít první porozumění pro poziční soustavu.
Učíme se systematické práci.
Krokování je aktivita (hra), při které se rozvíjí nejen schopnost počítání, neboť toto prostředí je založeno na rytmu. Dále se zde dítě učí sčítat, odčítat, dále rovnice a absolutní hodnotu. Otevírá...
Toto prostředí navazuje na zkušenosti dětí s kostkami, zasahuje do aritmetiky a silně přispívá k rozvoji prostorové představivosti.
Matematická kouzla působí na děti často velmi motivačně. Díky kouzlům mohou děti objevit i další matematické myšlenky, vztahy a zákonitosti.
Prostředí mince dává dítěti zkušenost s rozdílem mezi počtem a hodnotou. Pětikoruna má větší hodnotu než tři korunové mince, kterých je více.
Prostředí „Myslím si číslo“ rozvíjí schopnost dítěte pracovat s číselnými vztahy pouze v paměti, tj. mentálně. Dítě, které to nesvede, si pomůže záznamem čísla nebo obrázkem na papíře.
Prostředí násobilkových čtverců začíná až ve 2. ročníku. Je důležité nejen pro operaci násobení, ale i pro dělitelnost a algebru.
Skládání papíru (origami).
Parkety jsou geometrickým manipulativním prostředím. Postupně jsou zaváděny „parkety“ složené ze čtverců, tzv. čtvercová polymina.
Pavučiny jsou strukturální prostředí. Děti zde pracují s čísly v abstraktní podobě a řešením promyšlených sérií úloh objevují zákonitosti.
Prostředí seznamuje žáky s velmi důležitým jevem periodicity (tedy pravidelnost při opakování).
Úvodní povídání o zkušenosti s procenty z každodenního života má význam jak pro žáky, tak pro učitele.
Tabulky, grafy, statistika i náhoda
Prostředí Rodina se věnuje jak prohlubování porozumění vztahům, tak početním dovednostem. K tomuto prohlubování dochází při individuální činnosti i během diskuzí.
V prostředí Rozděl figurky žáci rozdělují určitý počet figurek do skupin dle zadaných podmínek. Prostředí sleduje více cílů. Jedním z nich je evidence počtu určitých objektů. Žáci se učí určitým jazy...
Úlohy založené na rytmu připravují mj. žáky na hlubokou myšlenku matematiky – periodicitu.
Prostředí Schody obsahuje podobné myšlenky jako prostředí Krokování.
Zvládnout slovní úlohy znamená především rozumět jazyku, který běžně používáme. I v období, kdy dítě ještě neumí číst, řeší různé úlohy běžného života, které prožívá s rodičem.
V prostředí Sousedé žáci procvičují početní operace (sčítání, odčítání). Během řešení úloh např. metodou pokus – omyl vypočítají množství úloh, při nichž pracují s aditivními triádami (tři čísla, jedn...
Počítat „sloupečky příkladů“ většinu žáků nebaví. Proto jim předkládáme úlohy na sčítání a odčítání vložené do různých prostředí.
Toto prostředí začíná ve 2. ročníku. Je důležité pro rozvoj schopnosti přecházet mezi 2D (síť krychle) a 3D geometrií (krychle).
Prostředí sčítací tabulka se objevuje především v prvních třech ročnících.
Od procvičování početních operací až k aritmetickým posloupnostem.
Nové prostředí Vláčky zavádíme hned v první třídě. Pracuje se v něm s barevnými hranolky. Znázorňují vagónky, jejichž skládáním získáváme vláčky.
Váhy jsou jedním ze základních nástrojů pro modelování lineárních rovnic.
Řešením úloh v prostředí Výstaviště děti získávají zkušenosti s číselnou řadou, rozvíjejí schopnost se orientovat v rovině, dává jim příležitost procvičovat kalkulativní dovednosti i získávat zkušenos...
Prostředí propojuje matematiku s informatikou. Slouží ke grafickému záznamu nějakého algoritmu nebo obecného procesu.
Zlomky znali již staří Babyloňané. Více než tisíc let poznávali jen zlomky kmenové, tj. 1/2, 1/3, 1/4, … Proto i my s těmito zlomky seznamujeme děti již od první třídy.
První setkání s číselnou osou žák prožívá v prostředí Schodů.
Strukturální prostředí Šipkové grafy připomíná prostředí Hady. Nejčastěji jde o spojení dvou hadů se stejným začátkem i koncem. Začíná se v levém horním poli a ve směru šipek provádíme požadované poče...